Friday 15 June 2012

Ada Apa pada Cinta??


Dingin suasana di pagi Jumaat ni, sejuk nyaman.. =) 


        Niat di hati nak bukak buku belajar, aku bantutkan.. owh tidak !! (nada gedik)
Kenapa MALAS sgt nie nurul??? huhuhu... kemalasan untuk belajar muncul, namun kerajinan untuk mengUpdate blog tiba, so aku pun apa lagi, on lah apa yg patut..


Hurmm, today kita nak berbicara tentang CINTA?? ada apa dgn CINTA???
banyak benda yang berbicara tentang Cinta, contohnya macam pantun, sajak, syair, lagu, malahan dekat dunia nie penuh dgn cerita2 cinta. mesti anda2 semua pun layan kan kisah2 cinta nie.. :P dan mungkin jugak anda yang membaca nie, turut pernh bercinta.. =)


Eeeyyhh Nurul, jgn tnya orng lain lah!! diri ko tue macam mana?? 
errr... @_@ aku?? haha, baca cebisan sajak yg aku masih ingt di bawah,
Cinta Pada Keluarga, Lahirlah Keluarga Bahagia,
Cinta Pada Kekasih, Sampailah Ke Jinjang Pelamin,
Cinta Pada Negara, Aman Sejahtera yg Dirasai.
Cinta yg Suci Adalah Cinta yang Tulus dn Ikhlas.


mana aku dapat sajak ni?? kalau x silap aku, masa aku di bangku sekolah lagi aku simpan sajak ni.. haha.. dulu aku nie jiwang okeyhh.. :P (bangga giler minah ni) smpai digelar, Dr Cinta...


Nurul dah lari menyimpang dari perbualan asal!!..


Actually apa yg dibicarakan di sini, bukan lah cinta terhadap keluarga, kekasih, saudara, negara, kereta, pasukan bola, or apa2 jelah.. . aku nak bicarakan tentang cinta kita kepada ALLAH swt..


                Boleh kah aku mengatakan, bahawa cinta kita kepada Allah nie bermusim?? ini seperti apa yg aku perhatikan. (xsemua, ada lah segelintir, termasuk aku.. errr.. Allahu Allah). 
Yerlah, bayangkan lah, bila ada musibah melanda, baru nak cari Allah, baru nak cium sejadah tu, baru nak angkat tangan dan berdoa. sebelum tue?? kenapa x berdoa?? kenapa x solat?? adakah sebab kita x perlukan ALLAH time tu??


Tak sahabat. Kita sentiasa perlukan ALLAH, dan ingtkah kawan2?? ALLAH sentiasa bersama kita?? dan kita perlu sematkan CINTA kita kepada ALLAH. . Cinta yang bermusim seperti apa yg dikatakan aku tadi, bukan lah hendak memburukkan sesiapa, cuma mahu mengatakan, perlukah bermusim??

Manusia zaman sekarang terlalu mementingkan cinta dari manusia, smpai kita lupa untuk menyemai cinta kita pada Allah, itu lah sebab cinta kita kepadaNya bermusim.
bila ada musibah, ada exam, interview, kecewa, baru muncul untuk meraih cinta Allah. .
Kenapa sahabat?? tidak salah untuk kita berdoa ketika saat2 yg aku katakan sebentar tadi, but, kenapa saat tue je??  senang kata, "bila susah cari Allah, bila senang, sejadah entah campak ke mana, Allah hilang dari diri kita" . .(memperingati diri sendiri)


Lastly, kita sering mengejar cinta manusia tanpa pernh berusaha untuk mengejar cinta ALLAH swt.


p/s:
1) All the best untuk semua sahabat yg masih berada di mood exam
2) perbaiki diri, peringatan untuk diri sendiri jugak
3) Pelihara lah cinta kita kepada Allah, dekatkan diri kita dengan Allah, percayalah Allah akan tetap terus menyayangi kita.


Wallahu'alam

No comments: