Sunday 3 June 2012

MaSa TeruS BerLalu..

sekarang sudah bermulanya study week, aku mengambil kesempatan untuk pulang ke rumah, disebabkan aras aku kosong, tiada sesiapa, semua pulang., aku pun apa lagi, balik lah jugak.. :)

sesampainya di rumah, aku terus menyalami tgn mak, terasa kasar dalam genggamanku. . aku mengukir senyuman pada mak. sempat mak mengusik aku, "cantik anak mak"..hehe.. :P
aku segera melangkahkan kaki ke bilik. .ok lah, aku rasa x perlu skema sgt kowt aku bercerita.. hahaha..

tak lama selepas tu, aku dgr suara ayah, yang baru pulang dari surau.. terus kujabat tgn ayah, cium tgnnya. . ya, ini lah tangan yang telah membesarkan aku. .

  petang tue, aku lapar sangat, mak menjamuku dengan kari ikan. Wah, dah lama x makan kari, seingat aku, banyak kali jugak aku tambah.. hehe.. tiba2, aku tersedar satu perkara. .
aku terperasan satu benda. .

wajah didepan ku, lama kutatap, ku amati dalam2. . jelas ketara wajah mak makin ditelan usia, aku lihat, wajah emak saling tidak tumpah mcm atuk. . Masa terus berlalu. .

Itulah emak, yg xpernh jemu membesarkan aku, yang satu ketika dahulu, telah melahirkan aku. Dalam badan ni, mengalir darah emak dan ayah. .

Ayah. .
rambutnya makin lama makin memutih, uban tumbuh sana sini. . kadang2, jelas ketara petanda2 ayah dan emak makin lanjut usia. .

Argh!!
aku x tau nape malam nie aku sentap gila,
maybe sbb esok kena balik ukm dah kowt..
izinkan aku untuk membuat satu sajak, khas buat emak dan ayah.. =')

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Dahulu,
ketika aku masih dalam kandunganmu,
kau menjaga aku dgn pernuh kasih syg,
apa yg ku ingin, kau terpaksa mengidam,
dan ayah,
saat itu, menuruti segalanya,
agar tiada yg kecewa, tiada yg merana.

Bila tiba masa,
aku jejakkan kaki di bumi,
bumi yang penuh dgn pancaroba,
penuh dugaan dan onak duri rintangan.
kalian tidak jemu untuk mengajarku,
kalian tak pernah kira berhabis wang,
hanya untuk membesarkan ku.
Tiada apa yg pernah dihiraukan, 
asalkan dapat memiliki anak yang solehah.

Namun,
angan2 dan juga impian emak dan ayah terkubur,
kata2 kalian tidak lagi aku dengar,
memberontak sehendak2nya,
aku sudah berani melawan kata2 kalian,
menjawab, merajuk, malah, ada juga menjeling kalian.
emak, ayah!
aku tahu, kadang2 kalian pernah mengis hanya sebab aku,
pernah terguris dgn kelakuanku,
sikapku yg kurang sopan,
bertapa bodohnya aku kala itu,
hilang hormatku pada kalian.
hilang segalanya, hilang!!

tidak!!, 
mak dan ayah x pernah salah,
jangan pernah emak ayah, salahkan diri kalian,
mak ayah dah didik sebaik mungkin,
mak ayah dah berusaha sebagusnya,
cuma aku,
aku silap memilih langkah,
aku silap dalam mengatur perjalanan ku yg jauh,
aku silap, aku terleka.
aku tidak pernah mnyalahkan mak ayah,

Kini, masa terus berlalu,
emak, ayah,
izinkan aku untuk membalas jasamu,
maafkan aku atas segala khilafku yang terdahulu,
maafkan aku kerna sikapku, membuatkan dirimu menangis,
aku kan cuba, menjaga nama baik keluarga,
malah, aku akan penuhi impian kalian,
walaupun sukar, aku akn mencubanya,
cuma harapanku,
moga kalian ada bersamaku, ketika aku di menara gading nanti.. =')

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*p/s: sayangi keluarga anda sebelum terlambat.. =') saya sayang emak ayah. .juga adik beradik saya.. i love u all.. 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~






No comments: